ذوالفقار

علامه غفران مآب سید دلدار علی بن محمد معین نقوی لکهنوی. متوفای ۱۲۳۵ ق؛ ذوالفقار؛ تصحیح, تحقیق و تعلیق: جمعی از محققین بنیاد فرهنگی امامت؛ تحت اشراف آیت الله سید علی حسینی میلانی؛ قم, ناشر : انتشارات امامت اهل بیت, ۱۴۰۱ ش, چاپ اول؛ ۳۳۵ ص.

تُحْفه اِثنی عَشَریه کتابی به زبان فارسی نوشته عبدالعزیز دهلوی متوفای ۱۲۳۹ قمری، عالم اهل سنت ساکن هند است که در ردّ اعتقادات شیعه نگاشته شده است. کتاب در دوازده باب در موضوعات مختلف، اتهاماتی را علیه شیعه مطرح کرده. پس از انتشار کتاب تُحفه، عالمان شیعه ردیه‌هایی بر کتاب نوشته و در مقام پاسخگویی به نقد علمی آن پرداخته‌اند.
از جمله این کتب، کتاب ذوالفقار، اثر ارزشمند علامه سید دلدار علی نقوی است که رد باب دوازدهم تحفه اثنی عشریه می‌باشد. این کتاب به زبان فارسی و در موضوع تولی و تبری نگاشته شده است.
محققین بنیاد فرهنگی امامت در تحقیق این کتاب از چهار نسخه بهره برده‌اند.
نسخه «الف»: شماره ۲۴۴۴ از نسخه‌های خطی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی رحمه الله که تاریخ کتابت آن هفتم جمادی الاولی ۱۲۶۷ قمری است.
نسخه «ب»: شماره ۱۰۱۲ از نسخه‌های خطی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی رحمه الله که کتابت آن در سوم شوال ۱۲۱۰ قمری در شهر لکهنو به پایان رسیده است.
نسخه «ج»: شماره ۷۲۲ از نسخه‌های خطی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی رحمه الله که تاریخ کتابت آن سوم رجب ۱۲۱۹ قمری است.
نسخه «د»: شماره ۲۰۹۵ از نسخه‌های خطی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی رحمه الله که بدون تاریخ است، ولی از قرائن چندی آشکار است که در زمان حیات مؤلف نگارش یافته است.

قسمتی از مقدمه مؤلف:
بر مرآت ضمیر فیض پذیر طالبان صراطِ سَوِیّ و تارکان سبیل غَیّ، ظاهر و روشن باد که یکی از نوادر سوانح که در این عصر به ظهور رسیده این است که شخصی از خاندان تصوف و تسنن نظر به اینکه علمای شیعه از قدیم الایام از کتب مخالفین، علمای ایشان را ملزم و مبهوت و مفحم و محجوج ساخته اند، اراده نموده که به تقلید شیعیان از کتب این‌ها، علمای شیعه را ملزم سازد و نفهمید که اگر این امر ممکن بودی، اسلاف مخالفین که به مراتب افضل و اعلم اخلاف ایشان‌اند، کی دل های خود را از این غم و غصه خالی نمی‌ساختند؟!

ساختار کتاب:

  • مقدمه اول: تفاوت میان عداوت و مخالفت
    پاسخ مقدمه اول
  • مقدمه دوم: اجتماع محبت و عداوت
    پاسخ مقدمه دوم
  • مقدمه سوم: عداوت به سبب دنیا ، مخلّ ایمان نیست
    پاسخ مقدمه سوم
  • مقدمه چهارم: مؤمن دانستن محاربان حضرت امیر علیه السلام
    پاسخ مقدمه چهارم
  • مقدمه پنجم: وجوب محبت داشتن به تمامی ازواج و اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله
    پاسخ مقدمه پنجم
  • مقدمه ششم: موجب کفر نشدنِ مخالفت و محاربت و غصب
    پاسخ مقدمه ششم
  • مقدمه هفتم: جایز نبودن لعن و سبِّ مرتکب کبیره
    پاسخ مقدمه هفتم
  • مقدمه هشتم: مستحق تحقیر و اهانت نبودن اصحاب به سبب آزردگی میان ایشان
    پاسخ مقدمه هشتم
  • مقدمه نهم: اِلف و عادت، سبب غفلت از مسلمات و بدیهیات
    پاسخ مقدمه نهم
  • مقدمه دهم: عدم سقوط فضیلت عام به سبب نبودن فضیلت خاص
    پاسخ مقدمه دهم
  • خاتمه

کتاب ذوالفقار در سال ۱۴۰۱ شمسی برای اولین بار توسط واحد تحقیق و احیاء تراث بنیاد فرهنگی امامت به چاپ رسید و در روز سیزدهم ماه رجب، به مناسبت میلاد امیرالمؤمنین علی علیه السلام توسط حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی و جمعی از بزرگان حوزه علمیه قم رونمایی شد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

08-ذوالفقار