السکینة فی صحة حدیث المدینة

ارجمند، نوید، السکینة فی صحة حدیث المدینة: الرد علی الشیخ عبدالرحمن بن یحیی المعلمی الیمانی و الشیخ محمدناصرالدین الألبانی، زبان عربی، ۱ جلد؛ ناشر: انتشارات امامت اهل بیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، سال چاپ: ۱۳۹۸ ، ۵۸۶ صفحه

بخش‌هایی از مقدمه مؤلف
از احادیث متواتره‌ای که دلالت بر امامت و عصمت اهل بیت علیهم السلام دارد، حدیث «مدینة العلم» است. علامه سید میرحامد حسین نیشابوری لکهنوی فقط طرق از اهل سنت این حدیث را در کتاب ارزشمند عبقات الانوار جمع آوری نموده و آیت الله سید علی حسینی میلانی در کتاب نفحات الازهار آن ها را تکمیل نموده است.
این حدیث سندهای بسیاری دارد که از مهم ترین آنها روایت ابن عباس و روایت امیرالمؤمنین علیه السلام است. و گویا علت اصلی کسانی که این حدیث را تضعیف نموده اند منکر بودن متن این حدیث در نزد آنان است. چراکه این حدیث دلالت بر بطلان معتقدات آنان دارد. با این حال آنها در مورد سند این حدیث نیز اشکالاتی وارد کرده اند. علت اصلی آنان در تضعیف سند روایت ابن عباس، اقوالی است که در تضعیف اباصلت هروی گفته شده است. که در پاسخ بیان شده که این روایت از منفردات اباصلت از ابی معاویه نبوده است و افراد دیگری نیز این حدیث را نقل کرده اند.
در مورد روایت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز، ذهبی بعد از نقل آن در ذیل ترجمه محمد بن عمر بن الرومی در کتاب میزان الاعتدال؛ گفته است: «نمیدانم چه کسی آن را وضع کرده است؟». موضوع بودن این حدیث در نزد ذهبی فقط بخاطر منکر بودن متن آن است و حال آنکه رجال سند این روایت در نزد او همگی از صادقین و راستگویان هستند و خودش هم معترف است که نمیداند چه کسی آن را جعل کرده است.
با تمام این توصیفات اخیرا بعض المعاصرین همانند شیخ عبدالرحمن بن یحیی معلمی یمانی و شیخ محمد ناصرالدین البانی شبهات جدیدی که احدی از گذشتگان به آن تصریح نداشته اند را مطرح ساخته اند.
به همین جهت لازم آمد تا ردیه ای شایسته برای تبیین بطلان ضعف این حدیث به واسطه این علل غیر قادحه نوشته شود؛ تا اشکالات شیخ یمانی و البانی جواب داده شود.

ساختار کلی کتاب

  • فصل اول: شرح حال شیخ عبدالرحمن بن یحیی معلمی و شیخ محمد ناصرالدین البانی.
  • فصل دوم: کلام معلمی و البانی در تضعیف حدیث مدینة العلم و روش ما در رد این دو شخصیت.
  • فصل سوم: تحقیق درباره محمد بن جعفر فیدی و بیان اینکه او ثقة صحیح الحدیث است و شیخ بخاری در کتاب صحیح اوست، و بررسی روایاتی که نقل کرده در کتب اهل سنت و جواب از بعض شبهات پیرامون آن.
  • فصل چهارم: تحقیق آنچه نسبت داده شده به محمد بن خازم ابو معاویه به اینکه در گذشته از اعمش نقل روایت می کرده سپس از آن دست کشیده و جواب از بعض شبهات پیرامون آن.
  • فصل پنجم: تحقیق درباره معنعن بودن روایت اعمش و ادعای تدلیس او در این حدیث و جواب از بعضی شبهات پیرامون آن.
  • فصل ششم: تحیق درباره آنچه گفته شده در تشیّع ابومعاویه و اعمش و نقص حدیث از این جهت.
  • فصل هفتم: تحیق درباره محمد بن عمر رومی در روایت علی بن ابی طالب علیه السلام و اینکه ابن رومی این روایت را منفرداً نقل نکرده بلکه سوید بن سعید متابع آن است.
  • فصل هشتم: تحقیق درباره شریک بن عبدالله قاضی.
  • فصل نهم: تحقیق درباره باقی رجال سند روایت علی علیه السلام و بیان اینکه آنها ثقه هستند و بر وثاقتشون اتفاق نظر وجود داردو در سند روایت علی بن ابی طالب علیه السلام اضطرابی نیست و رد بر  معلمی و البانی در تضعیفی که این دو نسبت به روایت علی بن ابی طالب علیه السلام انجام دادند.
  • فصل دهم: باطل بودن ادعای ضعف حدیث به خاطر نکارت متن حدیث.
  • فصل یازدهم: احادیث صحیحه‌ای که شاهد برای معنای حدیث مدینة العلم است.
  • فصل دوازدهم: کلام برخی از علمای اهل سنت در تصحیح و یا حسن دانستن حدیث مدینة العلم و کلام مخالفین در تضعیف حدیث و جواب از آنچه گفتند.

این کتاب توسط آقای دکتر نوید ارجمند تألیف، و در سال ۱۳۹۸ شمسی توسط انتشارات امامت اهل بیت علیهم السلام به چاپ رسید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یلبا