امامت علوی در سیره نبوی

امامت علوی در سیره نبوی؛ گونه‌شناسی و مصداق‌یابی، سید حسن سبزواری، قم، انتشارات امامت اهل بیت علیهم السلام، چاپ اول، تابستان ۱۳۹۸، ۴۳۲ صفحه

بخشی از مقدمه مؤلف:
پژوهش حاضر با توجه به گستره تاریخی و روایات صادره پیرامون سیره نبوی، پاسخگوی این سؤال است که با توجه به اهمیت امامت در منظومه معرفتی دین، چه روش‌هایی در گفتار و رفتار رسول خدا برای تبیین امامت امیرمؤمنان علیه السلام رخ نمایانده است؟
بر این اساس، این تحقیق درصدد تبیین راهبردهای گفتاری و کرداری، در عنوان‌های مستقلی از حیات نبوی است تا با پیوند بین دو علم سیره‌شناسی و روش‌شناسی گامی مؤثر در تبیین امامت به عنوان مهم‌ترین رکن اندیشه تشیع بردارد.
پر واضح است که ارائه پاسخ به سؤال اصلی این نوشتار، از سویی با در نظر داشتن فضای اجتماعی صدر اسلام، گونه‌های مختلف رفتاری و گفتاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در امر امامت امیرمؤمنان علیه السلام را به تصویر کشیده و از سوی دیگر با توجه به معصوم بودن آن حضرت و حجیت سنت و سیره ایشان، به فهم دقیق‌تر نظام اندیشه کلامی شیعه و ارتباط تنگاتنگ نبوت و امامت کمک می‌کند. همچنین بخشی از شبهات موجود در زمینه منصوص نبودن امامت امیرمؤمنان علیه السلام و رها کردن امت از ناحیه پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله را برطرف می‌سازد.
فراتر از این، هدف این نوشتار با توجه به رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در امر هدایت بشر و نقش راهبردی آن، و بررسی گونه‌ها و روش‌ها و راهبردهای آن حضرت در گفتار و رفتار خود در ابلاغ امامت امیرمؤمنان علیه السلام ، آن است که از این رهگذر علاوه بر روش کردن اهمیت و ارزش والای امر امامت در منظومه دینی، به عنایت شایان آن حضرت به جایگاه رفیع امام بعد از خویش و تبیین مقامات امیرمؤمنان علی علیه السلام اشاره کند.
اثبات همسویی امر نبوت و امامت و طرح آن از آغاز بنیان رسالت، دیگر هدف والایی است که این نوشتار دنبال کرده و درصدد همسان سازی کُنه و حقیقت نبوت و امامت، با استفاده از دو عامل گفتار و رفتار نبوی بوده است.

ساختار کلی کتاب

  • فصل اول: مفاهیم و کلیات
    گفتار اول: بررسی مفاهیم کلیدی
    گفتار دوم: ضرورت گونه‌شناسی رفتار و گفتار نبوی و حجیت آن
    گفتار سوم: بررسی دعوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و عوامل مؤثر بر آن
    گفتار چهارم: جایگاه امامت در منظومه معرفت دینی

  •  فصل دوم: گونه‌شناسی گفتار نبوی در تبیین امامت امیرمؤمنان علیه السلام
    نوع اول: گونه‌های محتوایی
    نوع دوم: گونه‌های اسلوب گفتاری و آرایه‌های لفظی
    نوع سوم: الگوهای زبانی و ارتباطی

  • فصل سوم: گونه‌های رفتار نبوی در تبیین امامت امیرمؤمنان علیه السلام
    شیوه استخلافی
    شیوه سفارشی
    شیوه تفویضی
    شیوه نجوا کردن
    شیوه اشاره‌ای و حرکات نمایشی
    شیوه موقعیت‌یابی و بهره‌برداری از وضعیت مکانی و زمانی
    شیوه تکریم فعلی
    شیوه شادمانی و تبسم
    شیوه حزن و بکاء
    شیوه همدردی
    شیوه احتجاجی
    خاتمه

این کتاب توسط حجت الإسلام و المسلمین سید حسن سبزواری تألیف و در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات امامت اهل بیت علیهم السلام به چاپ رسید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20-سیره-نبوی