اصحابی کالنجوم، از تولیدات اهل فسق

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مى‌فرمایند: «النجوم أمان لأهل السماء و أهل بيتي أمان لأُمّتي»[۱].

در مقابل این فرمایش حضرت، اهل‌سنت عبارت «أصحابي كالنجوم بأيهم اقتديتم اهتديتم» را به ایشان نسبت می‌دهند و در بسیاری از متون حدیثی، تفسیری، اصولی، فقهی و حتی در مناظره‌ها و محافل علمی و عمومی اهل‌سنت در جهت اثبات مرجعیت صحابه و مشروعیت بخشیدن به خلافت خلفاء، از آن استفاده می‌کنند. لکن در بررسی متون معتبر نزد اهل‌سنت عدم اعتبار این روایت به وضوح قابل اثبات است. علمای بسیاری از عامه، باطل بودن این روایت را معترف‌اند که برای آشنایی بیشتر در این زمینه می‌توان به رساله حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی تحت عنوان « أصحابي کالنجوم » مراجعه شود. در این بین یکی از تندترین تعبیرات درباره این روایت، کلام عالم بزرگ‌ قرن پنجم اهل سنت یعنی ابن حزم اندلسی هست كه می‌گوید: «این یکی از فاسدترین سخنان است» و سپس در ادامه می‌گوید:

« وأما الحديث المذكور فباطل ‌مكذوب من توليد أهل الفسق لوجوه ضرورية أحدها أنه لم يصح من طريق النقل والثاني أنه صلى الله عليه وسلم لم يجز أن يأمر بما نهى عنه وهو عليه السلام قد أخبر أن أبا بكر قد أخطأ في تفسير فسره وكذب عمر في تأويل تأوله في الهجرة »[۲]

حديث مذكور باطل و كذب است و از ساخته‌های فاسقان است؛ به دلايل ضروری. یک اینکه طريق نقل صحیحی ندارد و دوم اينكه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نمی‌تواند امر كرده باشد به آنچه نهى كرده بوده است. چراکه قطعاً حضرت خبر داده‌اند که همانا ابوبكر در تفسيرش اشتباه كرده و عمر در تأویل هجرت دروغ گفته است.

[۱] . المعجم الكبير للطبرانی مكتبة ابن تيمية – القاهرة ج۷ ص۲۲ / صحيفة الإمام الرضا عليه السلام ص ۵۵

[۲] .  الإحكام في أصول الأحكام، دار الآفاق الجديدة، بيروت، ج۵ ص۶۴

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02 (2)